Türk filmleri ve DRAM …

Masalevi beni burada mimlemiş .Yazmam biraz gecikti ama konu da zormuş .Bu hafıza ile düşündüm ama aklıma bir kaç film geldi .O yüzden belki daha acıklı türk filmleri vardır maa ben hatırlayamadım . Konumuz acıklı türk filmleri 🙂

Kankim egosantrikrapsody ile birlikte yazalım istedim .O da son hıçkırık filmini yazmak istedi .Bu yüzden o filmi onun anlatımıyla paylaşıyorum.

Efendim filmimiz Hababam Sınıfı filmlerinden de hatırladığım büyük yönetmen Ertem Eğilmez tarafından 1971 yılında çekilmiştir.Oyuncu kadrosunda  Hülya Koçyiğit,Kartal Tibet,Metin Serezli,Münir Özkul gibi efsane oyuncular vardır.Film Kerime Nadir’in Hıçkırık adlı eserinin  devamı niteliğini taşımaktadır.Kerime Nadir Hülya Koçyiğit’in romanlarındaki karakterler için biçilmiş kaftan olabileceğini düşünürmüş,o yüzden genelde hep onu görürüz eserlerin filme uyarlamalarında.Filmimize dönecek olursak Nalan Kenan ile evleneceği akşam İlhami tarafından vurulur.İlhami Nalan’a delicesine aşıktır ama Nalan’ın bundan haberi yoktur ve İlhami’ye karşı kardeşce duygular besliyordur.(Gerçi küçük bir fotoğrafını imzalayarak İlhami’ye veriyor ya neyse).Kenan büyük bir acı içerisinde İlhami’den öcünü almaya çalışıyor fakat Handan’ın acısına dayanamayan  İlhami de ölüyor.Film birçok gotik öğeyi de barındırıyor.Nalan’ın hayaleti her gece saat gece yarısını vurunca büyük aşkı Kenan ile konuşmaya geliyor,İlhami’nin adeta perili köşkü andıran harabe şatomsu bir evi var ve sürekli Kenan ile Nalan’ın evini gözetliyor ve bunun gibi birçok detay.Aradan yıllar geçiyor birgün Kenan’ı ziyarete Nalan’ın kızkardeşinin kızı Handan geliyor,genç kızımız teyzesine tıpatıp benziyor ve ne hikmetse İlhami’nin oğlu Ferit aynı zamanda baba ocağına dönmeye karar veriyor ve tabiki o da babasının kopyası gibidir.Gençlerimiz birbirine aşık olur ancak Kenan bu işe hiç olumlu bakmamaktadır.Nalan’ın hayaleti Kenan’a ‘bizim aşkımız onlarda yaşayacak sevgilim’ repliğinin hafızamıza kazındığı yerde Kenan artık huzura ermiştir ve biricik aşkına kavuşmaması için hiçbir sebebi kalmamıştır ve sevgilisiyle son hıçkırıkta buluşmuşlardır.

Ben diğer dört filmi yazacağım .İlk film Kemal Sunal ‘ın öğretmen filmi . Bu film gerçekten acıklı bir filmdir .İstanbulda dört kişilik bir aileyi beslemek zorunda kalan öğretmenimiz filmin sonunda delirir ve Kemal Sunal burada çok iyi oynamış. O son sahnede deli gömleği ile ayrılışı gitmez gözümün önünden .Kemal Sunalın bunun gibi bir çok filmi var .Aslında onları yazmak istiyorum davacı ,kiracı ,deli deli küpeli gibi sosyal ve toplumsal konuları ele alan filmlerini .Geçimden derdinden ne hallere düşen sonunda aklını kaçıran öğretmeni aldım örnek alarak ama bunun gibi başka filmlerde var .Burada ki öğretmen seyyar satıcılık yapıyor ya aklıma çıplak vatandaş da geldi .O ünlü cümle ” yetmedi yetiremedim ” . Ben sosyal toplumsal filmleri seviyorum .Vermek istedikleri bir mesajları var.

Diğer filmimiz çok ünlü bir film ofsayt osman .Hayatta her şeyi işte bu kelime ile özetleyen ,her şey i ofsayttan kaçırmış bir adamın hikayesi .Sadri Alışık pek güzel oynamıştır ve filmin o unutulmaz repliği bu da mı gol değil hakim bey .Bende böyle hissediyorum bazen .Hayat başlı başına ofsayt bence.

Ölecekmiş , ölmesin dedim…bir can kurtulsun dedim…bütün hayatımda ofsayt dediler.bir işe yaramaz , sümsük dediler.varsın gene desinler dedim…hayatımda bi defacık bi kız sevdim…onu da kaybedeyim dedim…hayatımda bi kerecik bişey kazanacak oldum , onu da kaybedeyim dedim…tek bi can kurtulsun dedim…çocuğu kurtaracak kadarını aldım , üst tarafına el sürmedim…fena mı oldu?

Sizler hepiniz , hepiniz , hepiniz hakem olun abiler…
Ya bu maç be..tıpkı bi maç…ama böyle hayat sahasında oynanıyo.oyuncuları bizleriz; Topumuz da namusumuz, vicdanımız , insanlığımız..

Ben , ben osman.. ofsayt osman …

Söyleyin be,allah rızası için söyleyin be gene mi atamadım golü hahh?
Bu da mı gol değil be?
Gol mü?
Bu da mı gol değil be?
Bu da mı gol değil?
Adaletine insanlığına kurban olayım hakim bey…
Bu da mı gol değil?

Toprak ana dram mı dram bir film .Açlıkla yüzleşen bir kadının dramı dört çocuğuna bakmak zorunda kalan bir kadın .Çocuklardan biri boğulur ,biri daha bebekken açlıktan ölür diğer ikisinin sonu da pek parlak değil çünkü bunlar büyüyünce bir tanesi eşkıya olur .Dağa çıkar.Sonrasında annesi onu kendisi öldürmek zorunda kalır .Toprak ana gerçekten acıklı bir film .Fatma Girik de bu rolün hakkından iyi geliyor.Fatma girik’in bir de Ezo gelin adlı bir filmi vardır.orada da  çok iyi bir performansı vardır .Alim diye bir türkü söyler orada.Böyle filmlerde belli oluyor yetenek .

Son film ise Hülya Avşar’ın bir filmi hasan boğuldu . Konusu itibari ile acıklı bir aşkı anlatır .Üzücü bir filmdir. Ovalı hasan dağlı bir kıza aşık olur .Dağlı kızın ailesi eğer çocuk bir çuval tuzu dağa kadar taşıyabilirse kız ile evlenmesine izin verirler ama çocuk için bu çok zordur .Dağa tırmanırken kızdan yardım ister ama kız ailesine verdiği sözü tutmak ister ve Hasan’a yardım etmez . Aslında film ovalı ile obalı arasındaki farklılığı anlatırken aşkında ne kadar imkansız olduğunu gözler önüne serer. Hasan bir gölette boğulur malesef .

İşte böyle Türk sineması dram konusunda çok yetenekli .Arada çok iyi filmler çıkıyor .Yeşilçam bazen güldürse de çoğu zaman ağlatıyor .

Türk filmleri ve DRAM …” üzerine 13 düşünce

  1. ağzım açık okudum bu listeyi winpohu, resmen tekrar yaşadım filmleri…
    “Hıçkırık biraz da gotik öğeler taşır” yorumun ustaca özetlemiş filmi, üstüne bir de tek bir replikle tüm filmi bana yeniden anımsattın. Yarım yamalak izledim sanıyordum ben bu filmi, hepsini izlemişim meğer, o repliği okuyunca hatırladım =)
    Öğretmen filmi de öyle, deli gömleği diyince dınkkk hatırladım hemen 🙂
    Bu da mı gol değil Hakim Bey? bu filmi gördüm ya orda, offf dedim evet bu filmi nasıl kimse hatırlayamadı, tabi bu kişilere ben de dahilim 🙂 facebook’da bazen önüme gelir tekrar izlerim o sahneyi. Bu listenin bombasıydı Ofsayt Osman.
    Hasan Boğuldu’da o tuz sahnesi ve Hülya Avşar’ın ona yardım etmeden onu sırf izlediği sahne hemen gözüme geldi, filmin ismine rağmen ben hep o sahneyle hatırlıyordum filmi, anca burda tekrar okuyunca aa boğulmuştu Hasan di mi dedim 😛
    Eline sağlık çok güzel bir derleme yapmışsın, ama kimseye paslamamışsın mimi 🙂 kimsenin başını yakmak istemedin galiba, zor bir mim çünkü 😉

    • son hıçkırık filmini ben yazmadım egosantrik rapsody yazdı .ben diğer dört filmi yazdım .öğretmen ,ofsayt osman toplumsal filmler her zaman gözdemdir.

      hasan boğuldu diyince benimde aklıma ilk o tuz sahnesi geliyor. herkes yaptı diye paslamadım cnm .m,im çok dolaştı ama sen yapmadıysan sana paslamış olayım yaz güzel güzel 🙂

      temamdaki film sevmek zamanı .o filmi egosantrik rapsdoy sayesinde izledim .türk sinemasında çağı aşmış çok farklı bir film hatta onunla ilgili uzun bir yazı yazmayı düşünüyorum :)temadaki her şeyi izledim daha fazlasını koymak isterdim aslında 🙂

      • duman grubunun helal olsun şarkısına hayranları bu filmden görüntülerle bir klip hazırlamışlardı, ağzım açık kalmıştı, cidden zamanın ötesinde çok farklı bir mianseni vardı, yazını bekliyorum o halde 😀

  2. Senin yazdıkların üstüne bir de türk sineması olunca tadından yenmez bi yazı olmuş bu.Ofsayt Osman’ı görünce yine bir burukluk hissettim,bütün replikler geçti kafamdan.Ne güzel filmdir o,ne anlamlıdır.Kemal sunal’ın sadece güldüren adam değil de klişe olacak ama düşündüren adam da olduğu filmlerden bunlar.Fatma Girik ve Hülya Avşar hanımları hiç sevmem ama filmleri çok güzel anlatmışsın.Yeniden hatırlamak çok güzel oldu:DVe son hıçkırık favori filmim.Beğenip buraya koyduğun için de ayrıca teşekkürler kok:D

    • ofsayt osman öyle bir film hemen alt üst oluyorsun 🙂 kemal sunal gerçekten düşündüren çok film yapmış inş onları da yazacağım .kadın oyuncuları sevmesem de filmler gerçekten iyidir.

      ve en güzeli senin son hıçkırık filmini anlatış şeklin ellerine sağlık kok 🙂

  3. toprak ana hariç izledim hepsini. çok güzel filmler seçmişsin canım ellerine sağlık. ben hıçkırıktan önce son hıçkırık’ı izlemiştim. iki film birbiriyle ilgili mi bilmiyorum hıçkırıkta nalan ile kenan evlenmiyordu.. öğretmen ve ofsayt hasan da tam bizlik filmler ha, tam da isyan modumuzdayız 🙂 hasan boğuldu ve fatmagül’ün suçu ne bence hülya avşar’ın en güzel iki filmi. kadın ne kadar güzelmiş ama ya..

    • iki film biraz ilgili canım ikisini de kerime nadir yazmış .bir de hıçkırık da bir bebek vardı adı handandı nalan ın ağlattığını handan güldürür inş diye bir replik bile vardı işte o kız büyümüş son hıçkırık daki kız olmuş 🙂

      evet tam isyan modundayız bizi anlatıyor bizden hikayeler çoğu 🙂

  4. çok güzel bir liste olmuş winpohu’cum. yalnız son hıçkırık’la hıçkırık’ı ben de karıştırdım; bunlar birbirinin devam filmi miymiş yani? değil galiba; ama ikisinde de nalan var… bir de bu “imkansız aşkın bir sonraki kuşakta devam etmesi” olayı bana emily bronte’un uğultulu tepeler’ini anımsattı; sen de eski ingiliz edebiyatı sever bir insan olarak muhakkak okumuşsundur diye düşündüm.

    öğretmen filmi ne acıdır yaa… kemal sunalın dersin ortasında atıyorum “patates! patates beş liraaa!” diye bağırması, öğrencilerininse onu çok sevdikleri için yaşlarından beklenmeyecek şekilde olgun bir biçimde davranıp onunla dalga geçmemeleri (hatta öğretmenlerinin bu hali ortaya çıkıp akıl hastanesine götürüldüğünde arkasından ağlamaları) falan… offf, ne filmdi yaa! bir zamanlar ne güzel toplum eleştirisi filmleri yapılırmış; bu olsun, züğürt ağa olsun… vay bee…

    hasan boğuldu filmini ise, ben lisede falan izlemiştim. ama benim için özel yanı şudur: hasan boğuldu isimli şelale, akçay-altınoluk cıvarlarında bir yerdedir. bizim yazlık da oralarda olduğu için küçüklüğümden beri giderdim bu güzel yere. ama efsanesini ilk defa o filmle öğrenmiştim! çok acıklıydı yav…

    ellerine sağlık ^^

    • hıçkırık ve son hıçkırık devam filmi değil ama ilişkili iki film 🙂
      uğultulu tepeleri okumaz olur muyum hiç ,okudum tabi çok oldu ama şimdide filmini izleyip hem kitabı hem filmi yazmak istiyorum vakit bulursam 🙂

      bence de bir zamanlar ne güzel toplumsal ,eleştirel ,sosyal filmler yapılırdı her şey aşk meşk değildi 🙂 züğürt ağa da güzel bir örnek 🙂

      şelale yi biliyorum öyküden ismini almış .bana çok acıklı gelir ovalı ile obalı nın aşkı çok farklı ve imkansız bir aşktır o .hülya avşarı sevmem ama öyküyü çok severim 🙂
      yorumun için seninde ellerine sağlık 🙂

Yorum bırakın