The Tenant of Wildfell Hall ve Agnes Grey

İki yıl olmuş bu blogu açalı .bunca zaman hep yazmak istediğim bir yazı vardı bronte kardeşler ama bir türlü yazamadım . madem onu yazamıyorum teker teker kız kardeşlerin eserlerinden bahsedeyim istedim . İlk sırada bir hayli ilginç olan Anne Bronte var . İlginç çünkü anne kız kardeşleri gibi romantizm kısmına fazla kapılmamış daha gerçekçi kitaplar yazmış. Ne Uğultulu tepelerdeki gibi saplantılı bir tutku ne de Jane Eyre deki gibi delice bir aşk var. Anne bu gerçekçi yanı ile ilgimi fazlasıyla çekti . tabi ki dönem uyarlamalarında romantizmi seviyorum tercihimdir ama böylesine gerçekçi bakış açıları da güzel hani . her şeyin birbirine benzediği kızların muhakkak çok yakışıklı ve harika kişilikte erkekler tanıştığı kitaplar içerisinden sıyrılmayı bilmiş nadide yapımları var.

ilk önce  The Tenant of Wildfell Hall ‘dan bahsetmek istiyorum üç bölümlük bir uyarlamasını bulup izledim alt yazı yok ama ingilizcesi gayet anlaşılır hiç zorluk yaşamadım izlerken .  mini dizi bir çocuğun yatağından kaçırılması ile başlıyor . biz o gerilim müziği altında ne oluyor derken bir de bakıyoruz ki çocuğu annesi kaçırmış. helen küçük oğlunu da alarak kaçıyor. yeni bir hayat , kendi ayakları üzerinde durmaya çalıştığı bir yaşam için. bu kitabın ilk feminist eserlerden biri olarak kabul edildiğini söylemeden geçemeyeceğim.  şimdi çok doğal olsa da o dönemi hayal edince helen çok cesur bir kadınmış üstelik anne bronte bunu yazarken çevresinden esinlenmiş diye bir dedikodu da var ki akıllara zarar.

nerde kalmıştık helen gittiği yeni yerde insanlardan kaçar bir nevi uzak durmak ister onlarsa merakla onu izler. bir süre sonra da helen onlara yakınlık duymaya başlar ama kasaba halkı onun hakkında çıkan dedikodular yüzünden ondan kaçmaktadır. helen hayatını resim yaparak kazanır küçük oğlu arthur tek dünyasıdır fakat bu yeni yaşamında ona arkadaşlık eden biri daha vardır. Gilbert Markham genç bir çiftçi.  gilbert helen e aşık olur ve onun hayatının sırrı da böylece ortaya çıkar. helen on sekiz yaşında bir genç kızın romantik duygular ve tecrübesizlikle nasılda aşk tuzağına yakalandığını gösterir bize ve erkeklerin aslında kendilerini nasılda yanıltıcı gösterebildiklerini o dizi ve romanlardaki gibi centilmen olan erkeklerin her zaman hatta gerçek dünyada hiç bir zaman bulunamayacağını ve evliliğin nasıl berbat bir hal alabileceğini . ben kendi adıma esere bayıldım kötü adama bile bayıldım . ve replikleri çok hoşuma gitti. mesela bir yerde arthur  ile helen arasında şu konuşma geçiyor.

H: “only if you loved yourself as much as I love you”

A:”I know myself too well”

bir diğer alıntı

But smiles and tears are so alike with me, they are neither of them confined to any particular feelings: I often cry when I am happy, and smile when I am sad.

Aslında çok fazla alıntı var ama yeter bu kadar 🙂

sırada Agnes Grey var . bir mürebbiyenin hayatını anlatıyor bu kitapta kitabın başlarındayım daha bitirmedim.  ince bir kitap ingilizcesi de anlaşılır.  agnes ailesini ikna edip mürebbiye olur ama hayal ettiği gibi çıkmaz hiç bir şey. ev sahiplerinin kaba davranışları , çocukların yanlış aile terbiyesi yüzünden ona yaşattıkları o genç yaşata hakim olmaya çabalaması ve gerçeğin aslında hiç de romantik olmadığı gözler önüne sermesi açısında çok güzel bir eser. kendi ayakları üzerinde durmayı hayal eden , kendi parasını kazanmak isteyen agnes ailesi tarafından el bebek gül bebek büyütülmüş zengin olmamasına rağmen sıkıntı yaşamamışken böylesine zorlu bir tecrübe ile karşılaşıyor.  kitabı henüz bitirmedim ama şu ana kadar o dönemle ilgili kurduğum kibar insanlar potresini yıktı ve yazarın bu üslubunu beğendiğimi söylemeliyim . oradan da bir alıntı yapıp yazıyı sonlandırırken Anne Bronte  ne kadar özel bir yazarmış okuyup izleyip farkına varmanız ümidiyle  esen kalın efem 🙂

“I wondered why so much beauty should be given to those who made so bad a use of it and denied to some who would make it a benefit to both themselves and others.”

“It is foolish to wish for beauty. Sensible people never either desire it for themselves or care about it in others. If the mind be but well cultivated, and the heart well disposed, no one ever cares for the exterior.”

 

The Tenant of Wildfell Hall ve Agnes Grey” üzerine 2 düşünce

  1. Şatodaki Kadın kitabı benim hayatımın kitabı diyebilirim. İlk okuduğumda yedinci sınıftaydım ve hala okuyorum. 😀 Bitiremediğim için değil tabi ki, sürekli bir Şatodaki Kadın okuma halindeyim. Kaç kere okuduğumu bilmiyorum artık ya. Bitiriyorum, tekrar başlıyorum sonra. Helen’e hayranım resmen. İnanılmaz düzgün bir hanımefendi, Arthur’a o derece sabır gösterebilmesi de çok büyük bir meziyet bence. Bayılıyorum Helen’e. Dizisini izlemek nasip olmadı ama izlemek istiyorum. Ben de bloğumda yazmıştım bununla ilgili bir yazı. 🙂 Tabi milyonlarca kez okuyunca baya yetkin hissediyorum kendimi bu kitap hakkında. 😀 Yalnız olmadığımı bilmek iyi geldi. 🙂 Şimdi bilgisayarın başından kalkıp Grassdale’e gideceğim mesela. Artık ora da benim bir evim oldu heheh. 😀 Agnes Grey’i de okuma şansım olur inşallah nitekim bendeki Şatodaki Kadın 70lerden kalma bir basım, daha önce rastlamamıştım da. Agnes Grey’i bulabilirim inşallah. 🙂 Biraz uzun bir yorum oldu sanırım ama işte çok seviyorum The Tenant of Wildfell Hall’i. 🙂

    • hoş geldin 🙂 uzun yorumlara bayılırım 🙂 bazı kitapları öyle seviyorum ki bende tekrar tekrar okuyorum mesela geçenlerde aşk ve gurur ile jane eyre yi tekrar okudum üstelik uğultulu tepeleri okumamak için zor sabrediyorum 🙂

      öyle değerli yazarlar var ki hayret ediyorum . anne nin tarzını , uslubunu ve bakış açısını , gerçekliğe böylesine yakın duruşunu çok sevdim . insanı o hayal aleminden bir parça koparsa da çok hoşuma gitti. maalesef bende türkçe kitapları yok eski basım bile bulamamdım. bu çok can sıkıcı mesela elizabeth gaskell in kuzey ve güney in türkçe elimde olmayışı çok sinir bozucu. wildfell kiracısının ingilizce e book unu buldum ilk fırsatta okuyacağım. çok merak ettim kitap ile dizi uyarlaması farklı olmuştur diye ille kitabı okumalıyım.
      bu arada bende yalnızım sanıyordum değilmişim ne güzel 🙂
      yine beklerim 🙂

Bir Cevap Yazın

