Borsa ve Borsa: Para Asla Uyumaz

Efem blog açtım hiç kendi alanımla ilgili bir şey yazmadım .Çok ayıp bir iki şey yazalım dedim sonra bu blog eğlence için diyerekten ekonomi ile ilgili filmlerden bahsedeyim dedim.çinde müzik geçen filmler vardı ya  bu da içinden ekonomi geçen filmler olsun 🙂

İlk filmimiz borsa nam-ı diğer wall street .Gordon Gekko ünlü bir yatırım bankacısıdır.Ekonomistlerin duygularını öldür dedikleri şeyin ne olduğunu bu adam resmetmiş adeta .Karakteri çok başarılı buldum.Ayrıca iyi dersler çıkarılabilecek bir film.Gordon işi kuralına göre oynayan para için her şeyi yapabilen bir karakter.Hakkını vermeli akıllı ve başarılı da .Yapması gerekeni yapıyor.Kurallar belli o da buna ayak uydurmuş.

Bud fox ise yeni yetme bir borsa simsarı.Hırslı ve hayatı boyunca borsa simsarı olarak kalmak istemiyor.Bu uğurda büyük müşteri avında .Gordon ‘a ulaşmak için çok çabalıyor ama onun ilgisini çekmek  kolay değil.İlgisini çekmek için içerden bilgi veriyor.Sonrasında gordonın kanatları altına giriyor ama bunu sürdürmek için daha fazla bilgiye ihtiyacı var .Baktıkça batıyor.Filmin sonrasında çıkar çatışmaları yer alıyor ama asla verilmek istenen erdem sorunu değil.Bud fox da gordon dan aşağı değil aslında .Kesinlikle izlenmesi gereken bir film oliver stone iyi iş çıkarmış.Sahneler ,mekanlar hele de müzikler beni benden aldı.İzlerken ağzımdan salyalar akmış olabilir.Kendimi filmin içinde hissettim.Dönen daleveraları takip etmeye çalışıyorsunuz.

Gelelim ikinci filme .İlk film 80 lerde geçiyordu o borsanın borsa olduğu brokerların altın günlerinde ama ikinci film 2008 krizini  de ele alıyor.Yakın geçmişimiz yani.Bir kriz döneminde ekonomi öğrencisi olmak bir fırsattır.Çok şey değişir çünkü 🙂 Krizde bir fırsattır diyen gordon bu fırsatı kullanmak için yine iş başında bu filminde görselliği ve müzikleri çok iyi her iki filmin replikleri,ekonomi dersleri iyiydi ama eksikleri vardı tabi.Bir kere krizi tek bir noktaya olayları bir kişi bağlamak gibi yanlışlar .O kadarı  kadı kızında da olur diyoruz ve devam ediyoruz.Bir yerde spekülasyon ve manüpülasyon terimlerinde anlam karmaşası olmuş .Ne yapayım affedemedim 🙂

Para asla uyumaz doğru söze ne denir ki ? İkinci filmde gordona yine genç ,yetenekli ve hırslı biri eşlik ediyor.Bu oyuncuyu da çok sevdim nedense ekranda göründükçe hoşuma gitti.Gordon hapisten çıkmış biri olarak en baştan başlamalı.Kızı ile gordonın arası bozuktur.Kızının nişanlısı da yine bu wall street çevresindendir.Çocuk evleneceği kızın babası ile tanışmaya gider.Efsane gordonu tanıdıktan sonra bu ikili devamlı görüşecektir.İkinci filmde bud fox ‘a ne olduğunu da görüyoruz.

filmler eksik ,daha iyi olabilirdi ama yine de izlerken sıkılmıyorsunuz.Zaten bir filmin bir krizi doğru bir şekilde anlatmasını beklemek mantıklı değil.Bu filmi bu nedenlerle eleştirenlere bu sadece bir film diyorum.Ayrıca asla bir sistem eleştirisi içermiyor.Bu bakış açısıyla,izlememek lazım.

Deliliğin tanımı nedir ?..Aynı şeyi tekrar tekrar yapıp,her seferinde farklı bir sonuç beklemek.Buna göre çoğumuz deliyiz ama aynı anda değil..Buna dayanarak güveniyoruz.Eğer gittikçe daha fazla kişi aynı anda delirmeye başlarsa,bu hayat devam edebilir mi ?´..

Ben enron olsun ponzi olsun  ,ekonomideki bu oyunlara meraklıyım.Çok fazla böyle örnek verilebilinir.Ahlaki kısmını geçersek bunu yapabilen zekaya şapka çıkartıyorum.Filmdeki her beğendiğim cümleyi yazmak isterdim ama o zaman sayfalarca süren bir post olurdu .Herkes izlemeli ama ekonomi ile  kıyıdan köşeden ilgisi olanlar mutlaka izlemeli.

Bir Cevap Yazın

